Kiedy wydłuża się okres gwarancji?

10
140

Gwarancja różnych produktów to temat rzeka. Najczęściej kończy się ona po 2 latach od wydania dowodu zakupu. Jednak czy gwarancja może trwać dłużej niż 2 lata? Udowodnię wam, że tak.
 
Zacznijmy od tego, że gwarancja to dobrowolne zobowiązanie każdego producenta. Zdarza się, że gwarancję wykonuje sprzedawca, co wynika z przepisów k.c. A skoro jesteśmy już przy polskim prawie to warto dodać, że oprócz standardowej formy gwarancji, mamy również kilka dodatkowych przepisów, które oferują nam znacznie więcej niż możemy sobie wyobrażać.

Gwarancja dłuższa niż 2 lata?

Większość producentów najczęściej oferuje w swoich kartach gwarancyjnych tylko 2 lata okresu ochronnego dla klienta. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ jest to pewnego rodzaju „standard” w Europie, którego praktycznie wszyscy producenci starają się trzymać. Jednak żadne prawo nie ogranicza koncernów przed wydłużeniem takiego wsparcia. Wie o tym doskonale firma Fritz produkująca różnego rodzaju routery czy inne urządzenia udostępniające internet. Producent chwali się aż 5 letnim wsparciem serwisowym, które w 99% opiera się głównie na wymianach sprzętu.

Art.13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

Takie elastyczne podejście do klientów ułatwia dobrowolność dokumentów gwarancyjnych. Rozbudowane wsparcie i szybkie naprawy/wymiany to dodatkowy atut, który niekiedy jest kartą przetargową podczas zakupu urządzenia. W przypadku braku określonych przepisów lub innych zapisów w karcie, są one regulowane przez lokalne prawo, które nie zawsze może się nam podobać. Niestety tak już jest i nic na to nie poradzimy. Rzadko widujemy w dzisiejszych czasach wsparcie dłuższe niż 2 lata, ale jak pokazuje powyższym przykład czasem można znaleźć perełki. Wystarczy tylko dobrze poszukać. Pamiętajcie również, że zgodnie ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży obietnice gwarancyjne mogą pojawić się nie tylko w karcie gwarancyjnej, ale również w reklamie.

Hyundai 5 lat gwarancji / fot.hyundai.pl

Świetnym przykładem takiego ogłaszania swojego okresu gwarancji w reklamie jest firma Hyundai, która w spotach reklamowych wyraźnie podkreśla, że na swoje samochody osobowe oferuje aż 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów. Jest to kolejny przykład elastyczności w podejściu gwarancyjnym oraz dobrowolnego podejścia producenta do sprawy.

Naprawy istotne i te mniej istotne

Na szczęście prawo przewidziało jeszcze jeden sposób na wydłużenie warunków gwarancji, a właściwe jej części. W trakcie trwania podstawowego okresu gwarancji w momencie kiedy nasze urządzenie zostanie wymienione to otrzymujemy nową gwarancję na produkt. Zaś w przypadku dokonania naprawy nasza gwarancja wydłużana jest o czas naprawy lub biegnie na nowo tylko na konkretną część. O co chodzi? Przepis mówiący o wydłużeniu okresu gwarancji przy naprawie wskazuje na istotną naprawę. W tym przypadku trudno domyśleć się co dokładnie autor artykułu prawnego miał na myśli. Bardzo dobrym przykładem interpretacji art.581 k.c jest opinia UOKiK-u, który dość dokładnie wyjaśnia o co dokładnie chodzi w tym przepisie.

Wydłużenie okresu gwarancji / fot.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Dla przykładu istoty naprawy możemy powiedzieć, że w momencie kiedy nasze auto nie chce się odpalić, bo padł nam silnik to mówimy tutaj o problemie wpływającym na nasze życie, brak możliwości korzystania z pojazdu. Innym przykładem byłby fakt, gdyby w tym samym samochodzie uszkodził moduł Bluetooth lub trzeszcząca klimatyzacja. Nie są to wady, które nie pozwalają nam na korzystanie z auta i wykorzystywanie go do podstawowej czynności jaką jest przemieszczanie się z punktu A do punktu B.

Art.581 § 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
§ 2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Podobnie jest w przypadku smartfona, gdzie nie mogą wykonać połączenia możemy powiedzieć tutaj o wadzie istotniej utrudniającej nam całkowitą pracę. Oznacza to, że w momencie wymiany np. płyty głównej w telefonie oraz wyświetlacza termin gwarancji biegnie na nowo (2 lata) dla tych konkretnych podzespołów. W przypadku awarii np. głośnika, za takie uszkodzenie po podstawowym okresie gwarancji będziemy musieli zapłacić sami.

Odpowiedzcie sobie teraz na proste pytanie. Kto z was wiedział o takim przepisie i korzystał z niego w ciągu 2 lat reklamując do producenta ponownie wymienianą wcześniej część?

  • Szaman Shamansky

    Przydatne informacje 🙂

  • Karol Pisze

    Właśnie dlatego napisałem te tekst. Wiedziałeś o tym?

    • Karinoszek

      Czy te przepisy dotyczą wszystkich produktów? Mam na myśli czy nie tyczy się to tylko tych kupionych po 28.12.2014, kiedy zmieniły się przepisy? Kupiłam na początku grudnia 2014 telefon (Sony Xperia :/), który przez ten cały czas do 5-6 miesięcy trafia do serwisu, ponieważ się rozkleja. Naprawa objęta jest gwarancją. Nie ukrywam, że już tracę cierpliwość i chciałabym jakoś ten problem rozwiązać raz na zawsze z Sony…

      • Karol Pisze

        To zależy. Sprawa jest dość skomplikowana, to proszę opisać w email. Spróbuję pomoc. Porusza Pani tutaj dużo spraw i trudno odpowiedzieć na podstawie komentarza.

        • Karol Pisze

          Pani pytanie jest zbyt ogólne. Przepisy, które podałem wyżej wskazują na gwarancję podając wyraźnie, że wymienione urządzenie zgodnie z art.581 § 1 powinno otrzymać nową gwarancję.

          Nowelizacja przepisów po 25.12.2014r dotyczyły głównie rękojmi (chociaż nie tylko). Proszę o więcej informacji, abym mógł pomóc.

          Jeśli kupiła Pani w 2014 roku urządzenie, to gwarancja telefonu docelowo powinna już minąć w 2016. Jak rozumiem, miała Pani wymianę telefonu na Nowy? Jeśli tak, to od daty wymiany biegnie nowa 2 letnia (Sony oferuje 2 lata gwarancji od daty zakupu).

          Przy następnej awarii urządzenia (widocznej/potwierdzonej przez Panią – odklejanie się panelu lub tylnej pokrywy) proszę najpierw napisać pod adres na raporcie z naprawy. Jak mniemam urządzenie było naprawiane w serwisie Sony? Jeśli tak, na dole raportu znajdzie Pani e-mail: questions.pl@support.sonymobile.com lub bezpośrednio skontaktować się z serwisem. Kontakt znajdzie Pani na stronie serwisu. W zależności od rodzaju napraw ilość sugerowałbym wnioskować o wymianę sprzętu.

          Drugą możliwością jest udanie się bezpośrednio do sprzedawcy, gdzie może Pani złożyć reklamację z tytułu rękojmi (tutaj nastąpiły zmiany / nowelizacja ustawy, o której Pani wspomniała).

          Czy mogę jeszcze w czymś pomóc?

          • Karinoszek

            Wysłałam Panu maila opisującego całą sytuację.
            Dziękuję b. za komentarz i zainteresowanie

          • Karol Pisze

            Sprawa faktycznie nie typowa. Są dwie możliwości.

            Ponowny kontakt wskazując producentowi, że w okresie gwarancji / gwarancji drugiego urządzenia było łącznie 3 takie zgłoszenia. Czy nie mam racji? A to świadczy o wadliwości produktu.

            Ponadto warto złapać Sony za „słowa”. W odpowiedzi pojawia się informacja „Przy zastrzeżeniu lokalnych przepisów….chyba, że lokalne przepisy stanowią inaczej”.

            Skoro nowy telefon otrzymał 2 letnią gwarancję to warto zwrócić uwagę dlaczego? Czy widnieje zapis w karcie producenta ile gwarancji dostają nowe telefony po wymianie? Z tego co przejrzałem na szybko nie. Więc dlaczego Sony daje 2 lata? W tym momencie warto spojrzeć na

            art.581 & 1 k.c. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.

            Jestem niemalże pewny, że producent zastosował tutaj ten przepis. Czytają drugą część art. mamy tutaj mowę o wymianie części rzeczy jako istotną naprawę. Niestety prawo nie określa co znaczy słowo „istotnych”. W moim mniemaniu wymiana płyty głównej jest istotna ponieważ to zmiana numeru seryjnego. Oznacza to, że według poniższego przepisu ma Pani gwarancję na wymienione części w okresie 2 lat.

            Gdyby Sony miało problem z interpretacją punktu. Polecam odnośnik UOKiK, który również interpretuje powyższy zapis podobnie (screen u mnie na stronie).

            https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/gwarancja/

            Polecam również wypowiedź prawnika z eporady24, która dokładnie obrazuje przykład Pani sytuacji.

            https://www.eporady24.pl/okres_gwarancji_po_naprawie,pytania,4,54,10472.html

            Podsumowując. Wątpię, aby udało się wymienić telefon (chyba, że producent nie ma już części). Na pewno uda się go jakoś doprowadzić do zgodności towaru z umową, za którą odpowiada sprzedawca, którym niewątpliwie jest firma Sony, chyba, że się mylę?

          • Karinoszek

            Dostałam od nich taką odpowiedź:

            W odpowiedzi na Pani korespondencję pod numerem 1-36027771563,
            chcielibyśmy wyjaśnić, iż Pani urządzenie Sony Xperia Z3 Dual o numerze
            IMEI: 356161062949730 zostało wymienone na nowe urządzenie Sony Xperia
            Z3 Dual o numerze IMEI: 358377061609673, w lipcu 2015r. Od momentu
            wymiany urządzenie otrzymało nową gwarancję, która dobiegła końcowi w
            2017r.

            Kolejno, Pani urządzenie Sony Xperia Z3 Dual o numerze IMEI:
            358377061609673, odwiedziło nasze Autoryzowane Centrum Serwisowe trzy
            (3) razy:

            – 08.2016r., naprawa mechaniczna

            -03.2017r., naprawa mechaniczna

            -06.2017r., naprawa mechaniczna

            Jak została Pani poinformowana w poprzedniej wiadomości, z uwagi na
            zakończony okres gwarancyjny, możliwa jest jedynie odpłatna naprawa
            urządzenia.

            Pozostajemy do Pani dyspozycji.

            //
            Czyli według mnie się trochę wycwanili… specjalnie opisywali naprawę jako mechaniczną, żeby nie przedłużać gwarancji, natomiast z tego co wiem niemożliwa jest naprawa tych paneli bez większej ingerencji…
            Nie wiem czy coś jeszcze można zrobić i walczyć 🙁 Produkt, który wymagał trzech napraw z tego samego powodu jest przecież wadliwy…

          • Karol Pisze

            Proszę napisać do mnie na profilu Facebookowym.

  • Bardzo fajnie, że o tym piszesz! To mega przydatne informacje! 🙂